March 11, 2013

संस्कृति-Why 108 time Mantra Chanting Compulsory? 108 बार मंत्र जाप क्यूँ ?


     The Wholeness in Number"9" and Power in Number "7"

 Why is the use of 108 time of Mantra? 

  • There are 12 zodiac signs and 9 planets. As the 9 planets move through the 12 signs, their positions affect us either negatively or positively. Chanting the Om Namah Shivaya 108 times (12 x 9 = 108 duh!), nullifies any negative effects and enhances positive effects of the planets on us! 
  • Here are 54 letters in Sanskrit alphabets and Each has masculine and feminine, i.e. shiva and shakti 54 * 2 = 108
  • Time: Some say there are 108 feelings, with 36 related to the past, 36 related to the present, and 36 related to the future.
  • Astrology: There are 12 constellations, and 9 arc segments called namshas or chandrakalas. 9 times 12 equals 108. Chandra is moon, and kalas are the divisions within a whole
  • The diameter of the sun is 108 times the diameter of the Earth.
  • 108 represents (1+0+8) = 9, where 9 represents 9 tattvas
  • Nine Tattvas (Principles):
————————–
1. Jiva – soul or living being (Consciousness)
2. Ajiva – non-living substances
3. Asrava – cause of the influx of karma
4. Bandh – bondage of karma
5. Punya – virtue
6. Paap – sin
7. Samvara – arrest of the influx of karma
8. Nirjara – exhaustion of the accumulated karma
9. Moksha – total liberation from karma
Again 9 tattvas and 12 months ,multiplication leads to (12 * 9 ) = 108.


  • Followers use 108 beads in their malas. They implement the following formula:
6 x 3 x 2 x3 = 108
6 senses [sight, sound, smell, taste, touch, thought]
3 aspects of time [past, present, future]
2 condition of heart [pure or impure]
3 possibilties of sentiment [like, dislike, indifference]


  • Mathematically speaking number 9 stands between 0-8 (i.e. 0 to 8 , total numbers are 9). Eight represents completeness or totality because it includes the 4 cardinal directions and the 4 ordinal directions
Zero, by contrast, represents nothingness or emptiness. It is geometrically represented by a plain sheet with no marks on it. Thus 8 is everything and 0 is nothing. 9 is the threshold number between 8 and 0. The number 1 which follows 0 represents the beginning , the root of all geometrical patterns, while 8 is the number represents fulfillment or end.

So number 108 represents beginning- nothingness- fulfillment. i.e. nothingness between the beginning and the end. Or we can say 1 stands for beginning and 8 stands for infinity and eternity.

There are four tall Gopurams and on the eastern tower, rising to 40.8 meters, are carved the 108 dance poses of Bharatanatyam at CHIDAMBARAM TEMPLE.

  • Mahabharat have 18पर्व (PARV)Chapters. It Mean = 1+8 = 9 Completeness.
  • Mehmood Gaznavi attached 17 Times and next he Taken "Shayamantaka". It mean 17+1=18(1+8=9)
  • Shakuni Rolled the dice the 17th Time and said " Lo i have won". it means on Next rolled Pandavas are on the Road. The completeness.     
महाभारत को ‘पंचम वेद’ कहा गया है। यह ग्रंथ हमारे देश के मन-प्राण में बसा हुआ है। यह भारत की राष्ट्रीय गाथा है। इस ग्रंथ में तत्कालीन भारत (आर्यावर्त) का समग्र इतिहास वर्णित है। अपने आदर्श स्त्री-पुरुषों के चरित्रों से हमारे देश के जन-जीवन को यह प्रभावित करता रहा है। इसमें सैकड़ों पात्रों, स्थानों, घटनाओं तथा विचित्रताओं व विडंबनाओं का वर्णन है। प्रत्येक हिंदू के घर में महाभारत होना चाहिए।

महाभारत में कई घटना, संबंध और ज्ञान-विज्ञान के रहस्य छिपे हुए हैं। महाभारत का हर पात्र जीवंत है, चाहे वह कौरव, पांडव, कर्ण और कृष्ण हो या धृष्टद्युम्न, शल्य, शिखंडी और कृपाचार्य हो। महाभारत सिर्फ योद्धाओं की गाथाओं तक सीमित नहीं है। महाभारत से जुड़े शाप, वचन और आशीर्वाद में भी रहस्य छिपे हैं।

दरअसल, महाभारत की कहानी युद्ध के बाद समाप्त नहीं होती है। असल में महाभारत की कहानी तो युद्ध के बाद शुरू होती है। आज तक अश्वत्थामा क्यों जीवित है? क्यों यदुवंशियों के नाश का शाप दिया गया था और क्यों धर्म चल पड़ा था कलियुग की राह पर। महाभारत का रहस्य अभी सुलझना बाकी है। महाभारत युद्ध और उससे जुड़े दस रहस्यों का हमने पता लगाया और जिसे आप शायद ही जानते हों..

यह सभी जानते हैं कि महाभारत का युद्ध कुल 18 दिनों तक चला था। इस दौरान भगवान कृष्ण ने 18 दिन तक अर्जुन को गीता का ज्ञान दिया था।
इसी कारण श्रीमद्भगवत गीता में कुल 18 अध्याय हैं- अर्जुनविषादयोग, सांख्ययोग, कर्मयोग, ज्ञानकर्मसंन्यासयोग, कर्मसंन्यासयोग, आत्मसंयमयोग, ज्ञानविज्ञानयोग, अक्षरब्रह्मयोग, राजविद्याराजगुह्ययोग, विभूतियोग, विश्वरूपदर्शनयोग, भक्तियोग, क्षेत्र, क्षेत्रज्ञविभागयोग, गुणत्रयविभागयोग, पुरुषोत्तमयोग, दैवासुरसम्पद्विभागयोग, श्रद्धात्रयविभागयोग और मोक्षसंन्यासयोग।

मालूम हो कि गीता महाभारत ग्रंथ का एक हिस्सा है।

ऋषि वेदव्यास ने महाभारत ग्रंथ की रचना की जिसमें कुल 18 पर्व हैं- आदि पर्व, सभा पर्व, वन पर्व, विराट पर्व, उद्योग पर्व, भीष्म पर्व, द्रोण पर्व, अश्वमेधिक पर्व, महाप्रस्थानिक पर्व, सौप्तिक पर्व, स्त्री पर्व, शांति पर्व, अनुशासन पर्व, मौसल पर्व, कर्ण पर्व, शल्य पर्व, स्वर्गारोहण पर्व तथा आश्रम्वासिक पर्व।

मालूम हो कि ऋषि वेदव्यास ने 18 पुराण भी रचे हैं।..

कौरवों और पांडवों की सेना भी कुल 18 अक्षोहिनी सेना थी जिनमें कौरवों की 11 और पांडवों की 7 अक्षोहिनी सेना थी।

इस युद्ध के प्रमुख सूत्रधार भी 18 थे जिनके नाम इस प्रकार हैं- धृतराष्ट्र, दुर्योधन, दुशासन, कर्ण, शकुनि, भीष्म, द्रोण, कृपाचार्य, अश्वस्थामा, कृतवर्मा, श्रीकृष्ण, युधिष्ठिर, भीम, अर्जुन, नकुल, सहदेव, द्रौपदी एवं विदुर।

18 की संख्या का अंतिम आश्चर्य यह है कि महाभारत के युद्ध के पश्चात कौरवों की तरफ से 3 और पांडवों के तरफ से 15 यानी कुल 18 योद्धा ही जीवित बचे थे। सवाल यह उठता है कि सब कुछ 18 की संख्या में ही क्यों होता गया? क्या यह संयोग है या इसमें कोई रहस्य छिपा है?
  • 9 obstacles on the path


* Vyadhi = illness
* Styana = inability to comprehend
* Samshaya = doubt
* Pramada = carelessness
* Alasya = laziness
* Avirati = non-attachment towards the senses
* Bhranti darshana = hallucination
* Alabdha bhoomikatva = non-attainment of any state
* Anavasthitatva = instability

9 RASAS - The Yoga of 9 Emotions 



                        The power of Number " 7 "

  • RAMAYAN have "7" कांड. 
  • Krishna's Dwarika consist of 7 Islands(द्वीप )-
1. Shankhodhara         4.Dwarka                         7.Harshad & Prabhas
2.Aramda                   5.Purvadvra 
3.Rupen                     6.Okhamadhi


  • 7 Taals on TABLA (The indian Drum)There are over a hundred different taals, but only a handful are used in serious classical music. Here are a few examples.
  •  The first three (Teentaal, Ektaal and Jhaptaal) are very common in  classical music,                                                                          the  next three (Deepchandi, Rupak and Dadra) are more common in  semi-classical music,                                                                  and the last one (Keherwa) is the life and soul of folk music.

  • One could Split Light into 7 "Colors" and One Could combine the Seven Colors in One Light.
1.Red               4.Green         7.Violet
2.Orange          5.Blue
3.Yellow          6.Indigo

  • According to "YOG"Vidya - 7 "Chakras" in our Body.
1.Crown        4.Heart         7.Root
2.Brow          5.Solar
3.Throat        6.Spleen

  • India Classic Music - 7 "swar" स्वर 
1. Sa                              4.  Ma                           7. Ni
2. Re                              5.  Pa
3. Ga                              6.  Dha

  • In English 7 "SWAR" - 1.DO 
  •                                   2.RE 
  •                                   3.MI 
  •                                   4.FA 
  •                                   5.SOL 
  •                                   6.LA 
  •                                   7.TI 

  • If you play all Swar at same moment your will get OUTPUT of Sound " OM".
  • Broad form of Energy- 
1. Mechanical                      4.Radiant                          7.Nuclear
2.Heat                                 5.Electrical
3. Chemical                         6.Sound

  •  Seven Rivers called "सप्तसिंधु ".
  • Seven Sages   called " सप्त ऋषि 
  • Vedic Calenders have " 7" Days Phase.
  • विवाह में 7  फेरे 

.The Sixteen Purifications (1+6=7)  १ ६ संस्कार  ( १+६ =७ )
These are as listed below: 
Garbhaadhaana: The first coming together of the husband & wife for bringing about conception. 
Pumsvana: Ceremony performed when the first signs of conception are seen, and is to be performed when someone desires a male child.
 Seemantonayana: A ceremony of parting of the hairs of the expectant mother to keep her spirits high & positive. Special music is arranged for her.
 Jaatakarma: After the birth of the child, the child is given a secret name, he is given taste of honey & ghee, mother starts the first breast-feeding after chanting of a mantra.
 Naama-karana: In this ceremony the child is given a formal name. Performed on the 11th day.
 Nishkramana: In this the formal darshan of sun & moon is done for the child. 
Annapraashana: This ceremony is performed, when the child is given solid food (anna) for the first time. Chudaakarana: Cuda means the 'lock or tuft of hair' kept after the remaining part is shaved off.
 Karna-vedha: Done in 7th or 8th month. Piercing of the ears. 
Upanayan: The thread ceremony. The child is thereafter authorized to perform all rituals. 
Vedaarambha: Studies of Vedas begins with the guru [teacher]. 
Samaavartan: Convocation and returning home. 
Vivaaha: Marriage ceremony. 
Vaanprastha: As old age approaches, the person retires for a life of tapas (austerity) & studies.
 Sanyaasa: Before leaving the body, a Hinddu sheds all sense of responsibility & relationships to awake & revel in the timeless truth.
 Antyeshti: The last rites done after the death.
Of these, the first three are pre-natal samskaaras;
 the next six pertain to childhood; 
the subsequent three are for boyhood; marriage,
 the thirteenth pertains to youth and manhood;
 the next two are for later age and the sixteenth is the last of samkaaras for a man. 
Antyesti is the last samskaara and other rituals like annual shraaddha etc are not requisites of Sanatana Dharma, but are later incorporations into Hinduism.....


 16 श्रंगार और उनके महत्तव ( १+६ =७ )

1) बिन्दी - सुहागिन स्त्रियां कुमकुम या सिन्दुर से अपने ललाट पर लाल बिन्दी जरूर लगाती है और इसे परिवार की समृद्धि का प्रतीक माना जाता है।

2) -सिन्दुर - सिन्दुर को स्त्रियों का सुहाग चिन्ह माना जाता है। विवाह के अवसर पर पति अपनी पत्नि की मांग में सिंन्दुर भर कर जीवन भर उसका साथ निभाने का वचन देता है।


-नथ - विवाह के अवसर पर पवित्र अग्नि के चारों ओर सात फेरे लेने के बाद में देवी पार्वती के सम्मान में नववधू को नथ पहनाई जाती है।

9) -कर्ण फूल - कान में जाने वाला यह आभूषण कई तरह की सुन्दर आकृतियों में होता है, जिसे चेन के सहारे जुड़े में बांधा जाता है।

10) -हार - गले में पहना जाने वाला सोने या मोतियों का हार पति के प्रति सुहागन स्त्री के वचनबध्दता का प्रतीक माना जाता है। वधू के गले में वर व्दारा मंगलसूत्र से उसके विवाहित होने का संकेत मिलता है।

11) -बाजूबन्द - कड़े के समान आकृति वाला यह आभूषण सोने या चान्दी का होता है। यह बांहो में पूरी तरह कसा रहता है, इसी कारण इसे बाजूबन्द कहा जाता है।

12) -कंगण और चूडिय़ाँ - हिन्दू परिवारों में सदियों से यह परम्परा चली आ रही है कि सास अपनी
बडी़ बहू को मुंह दिखाई रस्म में सुखी और सौभाग्यवती बने रहने के आशीर्वाद के साथ वही कंगण देती है, जो पहली बार ससुराल आने पर उसकी सास ने दिए थे। पारम्परिक रूप से ऐसा माना जाता है कि सुहागिन स्त्रियों की कलाइयां चूडिय़ों से भरी रहनी चाहिए।

-13) अंगूठी - शादी के पहले सगाई की रस्म में वर-वधू द्वारा एक-दूसरे को अंगूठी पहनाने की परम्परा बहुत पूरानी है। अंगूठी को सदियों से पति-पत्नी के आपसी प्यार और विश्वास का प्रतीक माना जाता रहा है।

14) -कमरबन्द - कमरबन्द कमर में पहना जाने वाला आभूषण है, जिसे स्त्रियां विवाह के बाद पहनती है। इससे उनकी छरहरी काया और भी आकर्षक दिखाई देती है। कमरबन्द इस बात का प्रतीक कि नववधू अब अपने नए घर की स्वामिनी है। कमरबन्द में प्राय: औरतें चाबियों का गुच्छा लटका कर रखती है।

15) -बिछुआ - पैरें के अंगूठे में रिंग की तरह पहने जाने वाले इस आभूषण को अरसी या अंगूठा कहा जाता है। पारम्परिक रूप से पहने जाने वाले इस आभूषण के अलावा स्त्रियां कनिष्का को छोडकर तीनों अंगूलियों में बिछुआ पहनती है।

16) -पायल- पैरों में पहने जाने वाले इस आभूषण के घुंघरूओं की सुमधुर ध्वनि से घर के हर सदस्य को नववधू की आहट का संकेत मिलता है।



Question ? 

Why do we use the Word "OM"ओउम  ?
Because in English too...

OMNISCIENCE -  Infinite Knowledge
OMNIPOTENT - Person have Infinite Power
OMNIVOROUS - Ability to absorb everything
OMEN              - Implying a predictive Sign of Future Event
OMBUDSMAN - Trusted intermediary between parties, with authority to awards a verdict.
AMEN              - In christianity
AMIN               - In Islamic 


वन्देमातरम



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BRAND Archetypes through lens -Indian-Brands

There has been so much already written about brand archetypes and this is certainly not one more of those articles. In fact, this is rather ...